Alman Hükumeti SETA’yı deşifre etti: “Albayrak ailesi finanse ediyor!”

Almanya, “Uluslararası Medya Kuruluşlarının Türkiye Uzantıları” adlı raporla gazetecileri fişleyen Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı’nı (SETA) Albayrak Ailesinin finanse ettiğini açıkladı.

BOLD – Almanya’da muhalefetteki Sol Parti’nin Federal Meclis Grubu, SETA hakkında Alman hükumetine bir soru önergesi verdi. Önergede SETA ile AKP arasındaki ilişkiye, vakfın en çok merak edilen finansmanına dair sorular yer aldı.

Alman hükumeti vakfa ve mali kaynağına ilişkin soruya verdiği yanıtta şu ifadeleri kullandı:

“Federal Hükumetin bilgisine göre SETA bir devlet kuruluşu değildir. Merkezi Ankara’dadır, İstanbul, Brüksel, Washington, Kahire ve 2017’den beri de Berlin’de bir şubesi bulunmaktadır. Hükumete yakın olan kuruluş büyük ölçüde Albayrak ailesi tarafından finanse edilmektedir.”

SETA İZLENİYOR MU? NE EVET NE HAYIR

Sol Parti’nin Alman hükumetine verdiği soru önergesinde SETA’nın Alman istihbaratı tarafından izlenip izlenmediği de soruldu. Ancak hükumet bu soruya “hayır” demediği gibi, “devletin selameti” gerekçesiyle cevap veremeyeceğini de belirtti. Öte yandan SETA’nın yasa dışı yollardan etkisini arttırmaya veya istihbarat faaliyetlerine karışması halinde iç istihbarat teşkilatı ‘Federal Anayasayı Koruma Teşkilatı’nın harekete geçeceği kaydedildi.

VERGİDEN MUAF TUTULMUŞTU

Şimdiye kadar SETA’nın mali kaynağını açıklaması yönünde kamuoyunda sıkça dillendirilen talepler karşılıksız kalmıştı. SETA Vakfı’nın başında Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak’ın ağabeyi Serhat Albayrak bulunuyor.

SETA’nın mali kaynağına ve faaliyetlerine yönelik HDP ve CHP meclis araştırma önergesi vermiş ancak AKP ve MHP’nin oylarıyla reddedilmişti.

Bakanlar Kurulu, 2013 yılında aldığı bir kararla SETA’ya kamu yararına çalışan bir vakıf statüsü vererek vergiden muaf tutmuştu.

SETA’NIN MEDYA RAPORU

SETA’nın, son yıllarda yayınladığı raporlar yoğun tartışmalara neden olmuştu. Özellikle geçen yaz kamuoyuna sunduğu “Uluslararası Medya Kuruluşlarının Türkiye Uzantıları” başlıklı rapor, hem Avrupa hem de Türkiye’de tepkilere neden oldu. Meslek örgütleri belgeyi, “gazetecilerin fişlenmesi” olarak niteledi.

Raporda SETA, DW Türkçe, BBC Türkçe, Amerika’nın Sesi, Sputnik, Euronews Türkiye, Independent Türkçe ve Çin Uluslararası Radyosu’nun Türkiye ve Türkiye’deki siyasi gelişmelere yönelik yayınlarını, çalışanlarını, yaptıkları haberleri ve sosyal medyadaki kişisel paylaşımlarını listeleyip, özellikle muhalif paylaşımları açısından değerlendirmiş adı geçen medya kuruluşlarını tek taraflı yayın yapmakla suçlamıştı.

SETA’NIN ALMANYA’YA İLİŞKİN RAPORLARI

SETA’nın Almanya’ya ilişkin hazırladığı raporlar daha önce de güvenlik konusunda tartışma yaratmıştı. Vakfın, özellikle “Almanya’da FETÖ yapılanması ve Almanya’nın FETÖ politikası”, “Almanya’da Türkiye ve 15 Temmuz darbe girişimi algısı” ile “Avrupa’da PKK yapılanması” adlı raporlarında Ankara hakkında eleştirel açıklamalarda bulunan bazı Alman politikacılar ve medya kuruluşları da “terör örgütü yanlısı” olmak ve “Türkiye düşmanı yayınlar yapmakla” suçlanmıştı.

Please publish modules in offcanvas position.